tirsdag 15. februar 2011

Dagens garnfangst!

 

Det er overraskende vanskelig å finne garn her i Lima. Desverre ser det ut til at mesteparten av det nydelige alpakkagarnet de produserer her eksporteres --- de sier det rett og slett ikke er et marked for det her. Jeg har funnet en butikk, etter lang tids leting, der de selger garn. For det meste 100 % akryl, desverre. Her i Peru tror man nemlig at naturfibre er allergifremkallende, og bruker utelukkende syntetiske stoffer på babyene sine. Stakkars! Man kan også være heldig å finne garn på markedene, men det er ofte uvisst hva de har blandet inn av akryl her også. Desverre. 
I høst kom jeg over lagerutsalget til Michell, verdens største alpakkaprodusent. De produserer blant annet garn for Du Store Alpakka. Lykke! Jubelropene varte imidlertid ikke lenge --- her selger de for det meste garn beregnet for maskinstrikk, dvs at det er altfor tynt til haandstrikk. Løsningen ble å strikke med to "nøster". Tilsvarer ca baby alpakkaen man finner hjemme som strikkes på pinne 2,5 - 3,5. Pris per kg ligger paa ca 1/3 av det man betaler i butikk hjemme. Hurra!
Ble fristet til å dra innom en liiiten tur i dag --- jeg visste fra sist jeg var innom at de hadde rester av dette deilige baby alpakka / cashmere garnet liggende fra forrige kolleksjon. Så jeg kjøpte det som var - 900 gr. Prisen var selvfølgelig høy ettersom det er cashmere, betalte 280 kr for de 900 grammene. Da jeg var hjemme i julen kjøpte jeg Sandnes Garn sitt Cashmere Alpakka garn til 70 kr nøstet, hvilket tilsvarer en kg-pris på 1 400 kr. Så da var det visst ikke så ille allikevel :-)
Mine planer for dette garnet? Hmm... Jeg tenker at jeg har lyst til å strikke en babyjakke. Vi får se... Foreløpig blir det trygt plassert i garnskuffen(e).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar